A megfelelő folyadékbevitel, avagy hogyan kell inni nyáron

Testünk kétharmadát víz alkotja. Ezért olyan fontos a megfelelő folyadékbevitel biztosítása, különösen a forró nyári napokon, amikor többet izzadunk. Mennyi vizet kellene naponta inni, és milyen előnyökkel jár a megfelelő ivási szokások kialakítása?

Miért fontosak a helyes ivási szokások

Naponta több liter vizet ürítünk a bőrön (izzadás), a veséken (vizelet) keresztül, de testünk egyéb alapvető funkcióival - például légzéssel is távozik. Az elegendő víz a szervezetben, amelyet rendszeres folyadékbevitellel tarthatunk fenn, lehetővé teszi számunkra, hogy megszabaduljunk a káros anyagoktól, biztosítja a szervezetben az anyagcserét és lehetővé teszi a szerveink teljeskörű működését (ez nagyon fontos, különösen a vesék megfelelő működése szempontjából).

Röviden, a testünk megfelelő működése a megfelelő folyadékbevitelen alapul, de a megjelenésünket is befolyásolja - különösen bőrünk egészséges megjelenését. Tanulmányok azt mutatják, hogy a szervezetben lévő víz a bőr jobb hidratáltságával jár, csökkenti az öregedés jeleit és jótékony hatással van a pattanásokra is. A hosszú távú fiatalos megjelenés titka a közönséges tiszta víz.

Ezzel szemben az elégtelen folyadékbevitel kiszáradáshoz vezethet. Még enyhe vízhiány esetén is érezheti magán a következő tüneteket:

  • fáradtság,
  • fejfájás,
  • rossz közérzet,
  • lassabb reakciók,
  • alacsonyabb koncentrációs képesség,
  • rosszabb fizikai és szellemi teljesítmény.

A pusztán 1% vízveszteség csökkenti az izomerőt és az állóképességet, ezért mindig tartson kéznél egy üveg ásványvizet vagy csapvizet, ha több folyadékot veszt (például túlzott izzadás edzés közben).

A megfelelő ivási szokások segítenek megelőzni számos egészségügyi problémát

Különböző tanulmányok azt mutatják, hogy a krónikus kiszáradás olyan egészségügyi problémákhoz vezet, mint az elhízás, a cukorbetegség, a rák és a szív- és érrendszeri betegségek. Épp ellenkezőleg, a nagyobb és rendszeres folyadékbevitel számos előnnyel jár.

A fokozott vízbevitel segít megelőzni bizonyos egészségügyi problémákat, például székrekedést, hólyagfertőzést, vérnyomással kapcsolatos problémákat vagy a vesekő kialakulásának kockázatát is csökkenti. A megfelelő ivási szokások segítik a fogyást is. Az elegendő folyadék segít felgyorsítani az anyagcserét (és ezáltal zsírt égetni), és csökkenti az éhségérzetet, különösen akkor, ha evés előtt megiszik egy pohár vizet.

istock-1183424538.jpg

Milyen gyakran kellene inni?

A folyadékbevitel rendkívül fontos. De milyen gyakran és mennyi vizet kellene inni naponta? Lehet, hogy hallotta már azt az információt, miszerint naponta legalább 8 pohár (kb. 2 liter) folyadékot kell inni. Egy ilyen szabály természetesen nem mindenki számára megfelelő. A napi vízbevitel ideális mennyisége különböző tényezők függvényében változik:

  • Az életmódja - A napját nem tudja elképzelni kávé vagy tea szünet nélkül? Ezek az italok növelik a mosdó látogatások számát, és ezáltal növelik a víz veszteségének mennyiségét. Igyon többet abban az esetben is, ha gyakran eszik csipős, sós vagy nagyon édes ételeket.
  • Az időjárás és az évszakok - Magasabb hőmérsékleten többet izzadunk, a meleg nyári hónapokban szervezete nagyobb vízellátást igényel, mint télen. Ezért igazítsa a folyadékbevitelt az aktuális körülményekhez.
  • A környezet, amelyben mozog - Meleg és száraz éghajlaton vagy a magas tengerszint feletti magasságban több vízre lesz szüksége. Még akkor is szomjasabbnak érezheti magát, ha sok időt tölt kinn a napon, vagy a meleg szobában.
  • Fizikai igénybevétel - Fizikailag megterhelő szakmája van, edzésre jár, vagy sokat sétál vagy áll napközben? A nap folyamán több folyadékra lesz szüksége a túlzott vízveszteség kompenzálására.
  • Egészségügyi állapot - Ha beteg, lázas vagy hányingere van, igyon többet, hogy kompenzálja a folyadékveszteséget. Több víz fogyasztása javasolt, ha bizonyos krónikus betegségben (például cukorbetegségben) szenved, vagy olyan gyógyszereket szed, amelynek vízhajtó hatása van.
  • Terhesség és szoptatás - Terhes és szoptató nőknek is ajánlott a fokozott folyadékbevitel. A terhesség alatt elegendő 0,3 literrel növelni a napi bevitelt, a szoptatás alatt ajánlott 0,7-1 literrel több folyadékot inni a szokásos napi folyadékbevitelhez képest.

Tehát mennyi vizet kell inni? A felnőtteknek és 13 éves kortól 40 ml-t kell inni minden testsúly kilogrammra. Egy 70 kilós embernek tehát napi 2,8 liter folyadékot kell innia. Ez a számítás azonban az ideális testsúlyon alapul. Ha van néhány extra kilója, ne vegye be őket a számításba.

A felnőtt férfiak átlagos napi folyadékbevitele 3,7 liter, a nők esetében 2,7 liter, azaz egy literrel kevesebb. Azonban a napi folyadékbevitelünk körülbelül 20%-át az ételekben lévő víz teszi ki. Ezért ha nem vesszük figyelembe az élelmiszerből származó folyadékbevitelt, az átlagos ajánlott vízmennyiség:

  • 3 liter felnőtt férfiaknál
  • 2,1 liter felnőtt nőknél

Ha az étrend nem tartalmaz túl sok gyümölcsöt és zöldséget (vagy egyszerűen olyan ételt, amely elegendő vizet tartalmaz), pótolja a hiányt néhány extra pohár öreg csapvízzel. A gyermekek testének is több vízre van szüksége:

  • 4-7 éves gyermekeknek napi 1,6 liter vizet,
  • 7-10 éves gyermekeknek 1,8 liter vizet,
  • 10-13 éves gyermekeknek 2,1 liter vizet kellene inniuk.

Honnan tudja, hogy keveset iszik:

  • Figyelje testének jeleit. A szomjúságérzet megbízható mutató, amely jelzi, hogy a szervezetének folyadékra van szüksége. Azonban ilyenkor már előfordulhatnak a kiszáradás tünetei (fáradtság, fejfájás stb.).
  • Figyelje a vizeletének színét, amely a legmegbízhatóbb mutatója annak, hogy hiányzik-e a szervezetéből folyadék. A tiszta, világos sárga vizelet ideális. Minél sötétebb a vizelet színe, annál kiszáradtabb a teste.

Végül, de nem utolsó sorban attól is függ, hogy milyen folyadékot iszik. Ideális a tiszta szénsavmentes víz, amelynek a napi folyadékbevitelünk legnagyobb részét kellene képeznie. Óvatosnak kell lenni az ásványvizekkel, és rendszeresen váltogatni kell más italokkal. Időnként vegyen olyan ásványvizeket, amelyek ásványianyag-tartalma meghaladja az 1500 mg/liter értéket. Különösen óvatosnak kell lenniük azoknak, akik magas vérnyomásban vagy vesebetegségben szenvednek.

A gyümölcslevek és más édes italok szintén folyadékforrást jelentenek, de ne ezek legyenek az egyetlen italok, amelyet napközben iszik. A hozzáadott cukrok, színezékek és tartósítószerek káros hatással lehetnek az emésztésre, növelve az energiát és a vércukorszintet. Ezért különösen a gyermekek esetében ügyeljen a változatos folyadékbevitelre.

Legyen az elsők között!
Legújabb információk az újdonságainkról és akciónkról az Ön e-mail címére

Ingyenes szállítás

29 999Ft feletti megrendelés esetén

Szállítás 48 órán belül

Tényleg gyorsak vagyunk

Nálunk van ideje

Az árut 30 napon belül visszaküldheti

Megjutalmazzuk Önt

Minden vásárlás után hűségpontot kap