Mennyi koffeint tartalmaz a kávé és a tea, és mikor kellene lecsökkenteni az adagot?

A tea és a kávé a világ legnépszerűbb italai közé tartozik. Szerves részét képezik a reggeli rituálénknak, a délutáni kikapcsolódásnak, vagy az irodában és a home office alatt a koncentráció fokozásában is elengedhetetlen. Mennyi kávét igyon naponta, és mekkora mennyiségű koffein lehet már veszélyes?

A koffein boldogságot és szorongást okoz

A koffein pszichoaktív stimuláns, és mint ilyen valószínűleg a legszélesebb körben használt drog a világon. Az emberi szervezetben a koffein stimulálja a központi idegrendszert. Megakadályozza a fáradtságérzetet okozó anyagok megkötését, és átmenetileg éberség és energikusság érzetét kelti.

A koffeinnek számos pozitív hatása van: Elnyomja és késlelteti a fáradtságot, javítja a koncentrációt, élesíti a gondolkodást és boldogságérzetet kelt. A home office alatti kávéfogyasztás ezért megalapozza a munkamorált. A koffein energiaszint-növelő képességének köszönhetően ezt az anyagot a sportolók és a fitnesz szerelmesei is keresik, segítve őket a jobb teljesítmény elérésében.

Tipp: A kávéban lévő koffein annyi energiát adott Önnek, hogy nem tud mit kezdeni vele? Ragadja meg a lehetőséget, tanuljon meg a tíz újjal gépelni.

A kávéfogyasztás az irodában, közben a kollégákkal való beszélgetés a munkanap szerves része. A nagy mennyiségű koffein - különösen, ha hosszú ideig fogyasztják - számos negatív hatást okozhat:

  • szorongás
  • fejfájás,
  • hosszú távú alvászavarok,
  • a szervezet kiszáradása,
  • bélproblémák,
  • hideg kéz/láb.

Ezenkívül a túl sok koffein idegessé teheti, fokozott vizelési szükségletet, arcpírja és néha hallucinációi lehetnek. Néhány ember már napi 250 mg-os fogyasztás esetén is megtapasztalhatja a koffein káros hatásait, azonban a normál egészséges felnőtt biztonságos napi adagja 400 mg koffein. A kellemetlen érzéseket néha a nem megfelelő munkakörnyezet is okozhatja, ezért a koffein csökkentése mellett próbálja ki 5 tippünket az egészségesebb iroda megteremtése érdekében.

Tudta, hogy: A gyermekek és serdülők napi maximális koffein adagja nem haladhatja meg a 2,5 - 3 mg/testtömeg kg mennyiséget. A kutatók óva intenek az energiaitalok túlzott fogyasztásától, mivel a koffein káros hatással lehet a gyermekek és fiatal felnőttek egészségére.

A koffein italok széles választékában megtalálható, ezért figyelnie kell arra, hogy mit iszik Ön és gyermeke a nap folyamán. A koffein leggyakrabban a kávéban és a teában található meg. A kávébab és a tealevél mellett a koffein természetesen megtalálható a guaranában is (gyakran megtalálható az energiaitalokban), a maté teában, a kakaóban. A koffein más növények gyümölcsében is megtalálható, ahol természetes peszticidként működik, és így megvédi a növényeket bizonyos rovaroktól, amelyeket megbénít és elpusztít.

istock-1007194468.jpg

A kávé és a tea koffeintartalma - hány csésze biztonságos naponta?

Mennyi koffein van a kávéban? Erre a kérdésre nincs egyszerű válasz. A kávébab koffeintartalma a kávéfa fajtájától, az egyes babfajtáktól és feldolgozásuk módjától függően is változik. Általában azonban, minél tovább pörkölik a kávébabot, annál kevesebb koffeint tartalmaznak, mert a magas hőmérséklet lebontja a koffeint.

Mennyi koffein van egy csészében:

  • fekete tea: 45 mg,
  • zöld tea: 20-36 mg,
  • instant kávé: 80-100 mg,
  • szemes kávé: 150 mg,
  • koffeinmentes kávé: 3-8 mg,
  • energiaital: 80 mg,
  • latté: 113-280 mg.

A fenti adatok a koffein átlagos mennyiségét mutatják 250 ml-es csészékben. Még mindig kíváncsi, mennyi koffein "fér" a napi adagjába? Ha a nap folyamán körülbelül 2 liter más koffeinmentes italt iszik, akkor naponta 3-5 csésze kávét vagy akár 10 csésze teát is elfogyaszthat.

Ha el akarja kerülni az álmatlanságot, akkor legalább 4-6 órával lefekvés előtt fogyassza el az utolsó kávéját vagy teáját.

Tudta, hogy a tea több koffeint tartalmaz, mint a kávé? A tea elkészítéséhez azonban sokkal kevesebb tealevélre van szükség, mint a kávébabra a kávé készítéshez. Ezért az elkészített kávé több koffeint tartalmaz, mint egy csésze tea.

Mennyi koffein túl sok?

Az a koffeinmennyiség, amelyet a szervezet képes feldolgozni, az Ön súlyától is függ. A 15 mg/testtömeg kg mérgező dózisnak számít (egy 70 kilós ember esetében ez körülbelül 7-10 csésze kávé), 150 mg/kg már halálos adagnak számít. Ahhoz azonban, hogy valóban halálos veszélyben legyen, egy felnőttnek egyszerre 50 és 100 csésze kávét kellene innia, ami fizikailag lehetetlen.

Mikor érdemes a koffeint elhagyni?

Egyes tanulmányok szerint a kávéfogyasztás segít csökkenteni olyan betegségek kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség vagy bizonyos típusú rák. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor óvatosnak kell lenni a koffeintartalmú italokkal.

A koffeintartalmú italok fogyasztása nem ajánlott a terhes és szoptató nőknek. A napi maximális koffeintartalom, amely nem veszélyezteti a gyermek fejlődését, 200-300 mg. A koffein kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel, például antibiotikumokkal. Ezért mindig olvassa el a betegtájékoztatót, és ha bizonytalan, készítsen koffeinmentes kávét vagy gyümölcsteát.

Akkor is ébernek kell lennie, ha szívbetegségben, vesebetegségben szenved vagy magas vérnyomás miatt kezelik. A nagy mennyiségű koffein fogyasztása álmatlanságot okozhat, ilyenkor próbálja meg egy időre elhagyni a koffein fogyasztását, vagy a nap első felére korlátozni a kávé és a fekete tea fogyasztást. Ha még mindig kételkedik abban, hogy mennyi kávét ihat naponta, forduljon orvosához.

Legyen az elsők között!
Legújabb információk az újdonságainkról és akciónkról az Ön e-mail címére

Ingyenes szállítás

29 999Ft feletti megrendelés esetén

Szállítás 48 órán belül

Tényleg gyorsak vagyunk

Nálunk van ideje

Az árut 30 napon belül visszaküldheti

Megjutalmazzuk Önt

Minden vásárlás után hűségpontot kap