A Samsung márka története: Hogyan jött létre egy szárított hal- és tésztaárusból a világ egyik legnagyobb elektronikai termékeket gyártó cége?

27. 3. 2019

2018-ban a Samsung cég a 12. helyet érte el a világ legértékesebb cégeinek listáján. A dél-koreai óriás tavaly ünnepelte fennállásnak 80. évfordulóját, és a világ legértékesebb cégeinek listáján az első 10 helyezett között csak kettőt találni, amelyek története még régebbre nyúlik vissza. Tartson velünk a történetben, hogyan vált egy szárított hal- és tésztaárus a világ egyik technológiai vezetőjévé.

Tartalomjegyzék:

  • Megnevezés, ami előrevetíti a sikert
  • Történet egy vállalkozóról, aki nem félt a kihívásoktól
  • Amikor a Samsung elkezdett fekete-fehér televíziókat gyártani, az USA-ban már a színes kép uralkodott
  • A Samsung a 80-as években kezdte el elárasztani termékeivel a piacot
  • Helyi csillagocskából világszintű szupersztárrá a 90-es években vált
  • A Samsung jövője a csillagokban (háromban) van
  • Megnevezés, ami előrevetíti a sikert

    A koreai nyelvből lefordítva a Samsung “három csillagot” jelent, és “valami nagyot” szimbolizál. És mi mást érthetünk “valami nagy” alatt, mint azt, amit a cégnek sikerült kiépítenie létezésének elmúlt 80 éve alatt? Manapság a Samsungra, mint a világ legnagyobb elektronikai terméket gyártó és forgalmazó cégére tekintünk.

    A szakértői becslések alapján a vállalat értéke eléri a 326 milliárd dollárt, ami egy olyan cégtől, ami egy Cseh országtól alig nagyobb területen elhelyezkedő, a második világháború idején a világ legszegényebb országai közé tartozó államban helyezkedik el, igencsak elismerésre méltó teljesítmény.

    Történet egy vállalkozóról, aki nem félt a kihívásoktól

    Többségünk naponta találkozik a Samsung márkához tartozó okos telefonnal, monitorral, háztartási készülékkel vagy nyomtatóval. Kevesen tudják azonban, hogy a céget 1938-ban Lee Byung mint helyi érdekeltségű élelmiszerboltként alapította. 40 fős alkalmazotti gárdájával Lee az ügyfeleknek szárított koreai halat, zöldséget és kézzel készített tésztát kínált.

    Lee egy nagyon ambiciózus vállalkozó volt, aki már a legelején sem félt a kihívásoktól. Amikor lehetősége adódott egy gyapjú feldolgozó üzem építésére, úgy döntött, hogy Daegu városában megépíti Korea legnagyobb ilyen jellegű üzemét.

    A cégnek jól ment, ezért nem telt el sok idő és működésének székhelyét áthelyezte a fővárosba - Saulba. A Samsung cég működésének első három évtizedét az élelmiszer- és textiliparnak, biztosításoknak és áru értékesítésének szentelte. A befektetések diverzifikálása nagyszerű stratégia volt és ezért nem meglepő, hogy azt követően, hogy a cég a 60-as évek végén elkezdett befektetni az elektronikus eszközökbe és pár évvel később (igen, jól látta) hajóépítésbe. Ezután következett a hirtelen növekedés. A kis szárított hal és tészta árusból egy olyan cég jött létre, aminek a logójával hamarosan messze, Korea határain túl is megismerkedtek az emberek.

    Amikor a Samsung elkezdett fekete-fehér televíziókat gyártani, az USA-ban már a színes kép uralkodott

    Abban az időben, amikor az amerikai háztartásokban már a fekete-fehér televíziókat színesekre cserélték, Koreában (lényegében egész Ázsiában) a lakosság nagy része nem is hallott még a “mozgóképes dobozról”. Csak abban a pillanatban, amikor az amerikai és európai gyártók nyitottak az ázsiai piac felé, akkor kezdett el foglalkozni a koreai kormány a kérdéssel, hogy nem lenne-e jobb a televíziókat “otthon” gyártani. A külföldi televízió kereskedők számára bevezetett egy feltételt: Ha termékeiket értékesíteni akarták a koreai piacon, ismertetni kellett a gyártási technológiát. Ezáltal lehetőséget biztosított a hazai gyártóknak és a Samsung cég erre a lehetőségre azonnal lecsapott.

    1970-ben a világ figyelme a Samsung cég első televíziójára fókuszált, konkrétan a fekete-fehér P-3202 megjelölésű modellről van szó. Egy időben a rendszeres sugárzás elterjedésével, a televízió iránt is hatalmas lett a kereslet és mindössze hat évvel később a Samsung márka több millió készülék eladásával büszkélkedhetett.

    A Samsung a 80-as években kezdte el elárasztani termékeivel a piacot

    Egészen a múlt század végéig a Samsung valahogy mindig a már mozgásban lévő vonatra ugrott fel. Ami a további berendezéseket és háztartási készülékeket illeti, addig nem igazán tudták eladni termékeiket, és nem számított vezetőnek a technológiák terén, amíg saját maga nem kezdett el új technológiákat fejleszteni.

    Egy példa, ami mindent elmond: 1982-ben a Samsung belépett a kis nyomtatók piacára (részben a telekommunikáció piacára is), amikor bevezette az első fax készüléket. Szükséges megjegyezni, hogy ebben az időben a nyomtatók, faxok és hasonló berendezések piacát négy márka uralta, ami a Canon, HP, Epson és a Brothers volt. A 80-as évekre a Samsung már eleget tett le az asztalra ahhoz, hogy a világpiacon az árnyékból lassan, de biztosan elő tudjon lépni a napfényre. A cég elkezdett erőteljes befektetéseket megvalósítani fejlesztési és kutatási területen és azon kívül, hogy kelendőbbek lettek termékeik a televíziók, mosógépek és mikrohullámú sütők piacán, a vállalat gyors akvizíciónak köszönhetően teljes erőbedobással belépett a telekommunikációs iparág területére is.

    Helyi csillagocskából világszintű szupersztárrá a 90-es években vált

    Az évtized, amikor a világ megismerkedett a pokémonnal, tamagotchival és a makarenával, a Samsung számára a nagy áttörések időszaka volt. A már így is széleskörű termékkínálatába beépítette a számítógépes chipeket és memória berendezéseket. Hamarosan világelsővé vált ebben a piaci szegmensben is, és ha nem említjük meg az Intel vállalatot, akkor a Samsunggal senki sem volt képes versenybe szállni a számítógépes chipek és memória berendezések világában.

    samsung2-nahled2.jpg

    A Samsung csoporthoz tartozó Samsung Engineering & Construction cég részt vett a Dubajban található Burj Chaliffa építésében is, ami még ma is a világ legmagasabb épülete.

    Az első Samsung márkájú telefon 1988-ban jelent meg a piacon, 4 évvel azt követően, hogy a Motorola a világnak először bemutatta az első sorozatgyártott mobiltelefont. A mobiltelefonok piacán azonban a Samsung kezdetben nem sok sikert aratott. A kilencvenes években a piac nagy részét épp a Motorola uralta (Koreában ez a piaci részesedés aránya 60-10 % volt a Motorola javára) és a Samsung márkájú telefonok minősége pedig gyatra volt. Ezáltal a márkának ezen a piaci szegmensen több kemény ütést is ki kellett állnia.

    A Samsungban mai napig is hallani lehet azt a történetet, miszerint a vállalat valamikori vezetője Kun-Hee Lee porig égette az egész raktárt, amikor rájött, hogy azok közül a mobiltelefonok közül, amiket 1995-ben piacra kellett volna bocsájtani, egyik se működik.

    Ezt az incidenst követően a vállalatban azt feszegették, hogy nem kellene-e elhagyni a Samsungnak a mobiltelefonok piacát. Kun-Hee Lee végül úgy döntött, hogy a Samsung továbbra is gyárt mobiltelefonokat, de stratégiáját alapjainál fogva megváltoztatja. Ahelyett, hogy olcsó telefonokat gyártott volna, ami mindenki számára elérhető, a telefonok egyes alkatrészeinek a fejlesztésére koncentrált, és ha sikerül tényleg minőségi telefont készíteni, akkor az alkatrészeket árusítani fogja a többi gyártónak.

    A Samsung jövője a csillagokban (háromban) van

    A valamikori vezető merész döntésének is hála manapság a Samsung a körülbelüli 20 %-os piaci részesedéssel a legerősebb résztvevő a mobiltelefonok piacán. A csúcsról 2011 óta nem tudta letaszítani az Apple sem, tudta, hogy a Samsung már évek óta az Iphone telefonok alkatrészeinek fő beszállítója?

    samsung3-nahled2.jpg

    A biztonsági őröket a Szilikon völgyben található Samsung kutató központ bejáratánál felváltotta a robotikás védelmi rendszer a Knightscope-tól. A jövő már itt van.

    A Samsung manapság majdnem minden piaci szegmensben, ahol jelen van irányadó és félresöpri az olyan óriásokat is, mint amilyen például a Google, Facebook, Apple vagy Amazon. A 21. század második évtizedének küszöbén olyan kihívásokkal néz szemben, mint pl az IoT (Internet of things - dolgok internete), a vezeték nélküli hálózatok rendszerének ötödik generációja (5G), virtuális valóság vagy a mesterséges intelligencia. Végtére is a Samsung volt éppen az, aki nemrégiben bemutatta az első hajlítható kijelzős okos telefont, ami a mobiltelefonok jövőjét jelenti. Hogy ez a merész lépés is egy telitalálat lesz-e, arra még várnunk kell pár évet.

    Hasonló cikkek

    uvod 3 perces olvasmány

    Xerox: A technológiai úttörője, aki megalapozta az irodai technológiák jelenlegi állapotát, ahogy ma ismerjük

    Ennek a márkának a neve a másolás szinonimájává vált. A xerográfia feltalálása azonban egyáltalán nem az egyetlen mérföldkő az irodai technológia fejlesztésének történetében. A grafikus felület és az egér találmányokkal hatalmas előrelépéseket tettek a személyi számítógépek tömeges kiterjesztése érdekében. És igen, a Xerox is felelős értük. Olvassa el egy márka történetét, amelynek több mint egy évszázados története van, ennek ellenére nem és nem sikerült a csúcsra törnie.

    Teljes cikk »
    3 perces olvasmány

    A Dell márka története: hogyan vált technológiai óriássá

    Ma a Dell a világ egyik legnagyobb technológiai vállalata. A vállalat több mint 165 000 embert foglalkoztat, tulajdonosa pedig a Föld leggazdagabb emberei között foglal helyet. Nem volt ez mindig így. Még mielőtt a Dell megkezdte volna a nyomtatók és más alkatrészek értékesítését, fő termékük az egyedileg összerakott számítógépek voltak. Az eladás ötlete egy 19 éves amerikai diák fejében született meg.

    Teljes cikk »