A Dell márka története: hogyan vált technológiai óriássá

Ma a Dell a világ egyik legnagyobb technológiai vállalata. A vállalat több mint 165 000 embert foglalkoztat, tulajdonosa pedig a Föld leggazdagabb emberei között foglal helyet. Nem volt ez mindig így. Még mielőtt a Dell megkezdte volna a nyomtatók és más alkatrészek értékesítését, termékük az egyedileg összerakott számítógépek voltak. Az eladás ötlete egy 19 éves amerikai diák fejében született meg.

Személyre szabott számítógépek

A Dell-t 1984-ben alapította - PC's Limited néven - Michael Dell, aki szülei kérésére orvostudományi egyetemi előkészítőre járt a Texasi Egyetemen Austinban. Dell gyorsan felismerte az egyedileg összerakott számítógépekben rejlő lehetőségeket.

Fontos versenyelőnyt jelentett számára a személyre szabott eszközök alacsonyabb ára a kész modellekhez képest, amelyeket pl. az IBM kínált. Az üzlet csillagászati sebességgel indult be; már a fennállásának első évében a leendő Dell cég 73 millió dolláros forgalmat ért el. Ehhez a Turbo PC, a Dell első dizájnterméke, amelyet 795 dollárért (ma körülbelül 1 990 dollárért) árultak, szintén jelentős mértékben hozzájárult.

pcs_limited_turbo_pc_signed_by_michael_dell-nahled2.jpg

A Turbo PC eszköz egy darabja, Michael Dell aláírásával.

Az újjászületés a Dell-nél (Computer Corporation) 1987-ben történt. Az átnevezéssel együtt a vállalat terjeszkedni kezdett más országokba is; az Egyesült Államokon kívül az első bázisa Nagy-Britannia volt, amelyet hamarosan más európai országok követtek.

A társaság sikerét megerősítette a tőzsdére történő lépése - a nyilvánosan forgalmazott részvények kibocsátására 1988 júniusában került sor, amikor az alapító még csak 24 éves volt. Néhány évvel később, mindössze 27 évesen Michael Dell lett minden idők legfiatalabb vezérigazgatója, és bekerült a Fortune magazin világ 500 legnagyobb cégének összeállításába. Alig egy évvel korábban a cég piacra dobta első laptop modelljét.

Az internet kora és a nyomtatók megjelenése

Az a tény, hogy a cég az elsők között használta az internetet értékesítési médiumként, azt is bizonyítja, hogy Michael Dell mindig is élt a kínálkozó lehetőségekkel. A Dell 1996-ban kezdte meg az online értékesítést (alig egy évvel az Amazon online értékesítése előtt). Abban az időben a vállalat már több mint 8000 embert foglalkoztatott, és a szó valódi értelmében nemzetközi vállalattá lépett elő.

A 3. évezred elején a Dell a világ legnagyobb számítógépgyártójává vált és elkezdte kutatni, hogy melyik irányba bővítse termelését. A választás az otthoni elektronikára és a számítógépes kiegészítőkre esett. A vállalat elkezdett televíziókat, mp3 lejátszókat, és a Lexmark-al együttműködve pedig nyomtatókat gyártani és értékesíteni.

A Dell hagyományainak szellemében - különböző helyzetekhez való alkalmazkodáshoz szükséges eszközök - az első hullámban piacra dobta a következő termékeket:

  • multifunkciós tintasugaras eszköz (ára 139 $)
  • lézernyomtató (239 $),
  • nagy volumenű lézernyomtató (499 $, hálózati konfigurációban 839 $).

Dell tonerek is megjelentek. A vállalat innovatív megközelítést próbált ki a tonerekkel is. Abban a pillanatban, amint a felhasználónak elfogyott a festék a nyomtatójából, a számítógépe azonnal átirányította a gyártó hivatalos weboldalára, hogy azt azonnal pótolni tudja.

Kivonulás a tőzsdéről és az elképesztő visszatérés

Rögös út vezet a csillagokhoz - a Dell 2013-ban élt át egy nagyobb krízist. A számítógépek értékesítése hosszú ideje csökkent a laptopok és az okostelefonok rovására, és a vállalatnak néhány rossz döntéssel is meg kellett küzdenie. Például: néhány évvel korábban a cég több száz millió dollárt veszített a hibás alaplapok (motherboard) miatt.

Ennek eredményeként a felügyelő bizottságban eltöltött évek után Michael Dell 2013-ban visszatért a vállalat élére, és kivonta a társaságot a nyilvános kereskedésből. Ezt mély szerkezetátalakítás követte, amikor a vállalat kiigazította üzleti stratégiáját és átvette pl. a EMC Corporation-t, amely többek között felhőtárolásra (cloud storage) és számítógépes biztonságra szakosodott.

Abban az időben ez volt a történelem legdrágább technológiai vállalatának felvásárlása; a Dell 67 milliárd dollárt fizetett az EMC Corporation-ért. A vállalat ezután további 21 milliárdot fektetett kutatásba és fejlesztésbe. De a kemény munka meghozta gyümölcsét - 2018-ban a Dell visszatért a tőzsdére, és azóta több mint kétszeresére növelte részvényeinek értékét.

Mi lett Michael Dell-el? A cég vezetése mellett az 55 éves milliárdos jótékonysággal is foglalkozik. Az alapítványa, melyet 1999-ben alapított feleségével, az évek során több mint 1,23 milliárd dollárt adományozott különféle nonprofit szervezeteknek és társadalmi programoknak.

Más cégek történetei 
Kíváncsi arra, hogy a mai nyomtatógyártók hogyan jutottak el oda, ahol vannak? Olvassa el a Brother, a Samsung, a HP vagy a Canon történetét is.

Legyen az elsők között!
Legújabb információk az újdonságainkról és akciónkról az Ön e-mail címére

Hasonló cikkek

A Samsung márka története: Hogyan jött létre egy szárított hal- és tésztaárusból a világ egyik legnagyobb elektronikai termékeket gyártó cége?

2018-ban a Samsung cég a 12. helyet érte el a világ legértékesebb cégeinek listáján. A dél-koreai óriás tavaly ünnepelte fennállásnak 80....

canonlogo

Canon : A világ egyik leginnovatívabb márkájának története

Az első kamerát 1934-ben készítették, és amellett, hogy feltűnően hasonlítottak az akkoriban ismert híres Leica kamerákhoz, nem voltak...

Ingyenes szállítás29 999Ft feletti megrendelés esetén
Szállítás következő munkanaponValóban gyorsak vagyunk.
Élettartam garancia az utántöltőkreBízunk a saját termékeinkben
Garancia a nyomtatósérülés ellenHa valami baj történik, az rajtunk áll