A Lexmark története: recept a sikerhez? Napi 18 óra munka
Más márkákkal összehasonlítva a Lexmark egy viszonylag fiatal vállalat - csak az 1990-es évek eleje óta van a piacon. Ennek ellenére gyorsan sikerült a világ egyik óriásává válnia a nyomtató-értékesítés terén. Hogyan sikerült mindez az amerikai Lexington-ban székhellyel rendelkező vállalatnak három évtized alatt elérnie?
A Lexmark (hivatalosan a Lexmark International Inc.) története nem annyira változatos és összetett, mint a Canon vagy a HP története. Még csak nem is egy tipikus "garázscég" - 1991-ben alakult, amikor az amerikai Clayton & Dubilier (ma Clayton, Dubilier & Rice) befektetési társaság részleget vásárolt az IBM-től a nyomtatók fejlesztésére és értékesítésére.
Az IBM megtartotta 10 %-os részesedését korábbi részlegében - átnevezve Lexmark-ra, a többit a befektető kapta. Az adásvételi szerződés számos kiváltságot is tartalmazott: a Lexmark pl. első termékeit az IBM márkanév alatt értékesíthette, sőt megengedték neki, hogy állásajánlattal megszólítsa üzleti partnereinek alkalmazottjait. A nyomtatók és utántöltők gyártása mellett a társaság a számítógépes billentyűzetek gyártására is összpontosított (lásd alább).
A siker mozgatórugója? Csillagászati adósság
A társaság kiindulási helyzete egyáltalán nem volt egyszerű: az IBM-től történő felvásárlást a befektetési társaság banki kölcsönnel finanszírozta, így a Lexmark fennállásának első napjától 1 milliárd dollárral tartozott.
A társaság első igazgatója, Marvin Mann elmondása szerint napi 18 órát dolgozott azon, hogy a cég szabaduljon a piros számoktól, és virágzó társasággá alakítsa. Az első években olyan hatékonnyá tette a gyártási folyamatot, hogy megengedhette magának, hogy a társult gyár (ez az értékesítés része volt) alkalmazottainak számát 5 000-ről körülbelül 1200-ra csökkentse, anélkül, hogy a termelékenységet veszélyeztetné.
Azt kell mondanunk, hogy Mann viszonylag nagylelkű volt a távozó munkavállalókkal szemben; akár 25 000 dollárt is fizetett a dolgozóknak (az 1990-es évek elején ez magasabb összeg volt, mint az Egyesült Államok átlagos éves fizetése), és emellett finanszírozta az átképzésüket.
Mann-nak sikerült az IBM-ből a Lexmarkba csábítania pl. a kutatási és fejlesztési, az értékesítési és a marketing és emberi erőforrás részleg igazgatóit is.
A viszonylag agresszív irányítási stílus (progresszív ösztönzési rendszerrel kombinálva) meghozta az eredményét. A cég gyorsan megalapozta helyét a piacot, és saját modelljei mellett más vállalatok számára is elkezdett nyomdai berendezéseket gyártani, pl. a Dell számára. Ezenkívül fennállásának első két évében a Lexmark százmilliókkal csökkentenie az óriási adósságát.
Marvin Mann 1991. január 11-én leplezte le a Lexmark logót (hét évvel később távozott vezérigazgatói posztjából). Forrás: twitter.com
Tudta, hogy ...
a Lexmark név a "lex" (lexikon rövidítése) és a "mark" (angol szó, magyarul: jel) kifejezések ötvözésével jött létre?
Az első modellek
A Lexmark már 1991-ben bemutatta első termékeit - az IBM 2380 és az IBM 4226 pontmátrix nyomtatókat - és toner újrahasznosítási programot is kínált az ügyfeleinek.
A Lexmark első színes tintasugaras nyomtatója az IBM Color Jetprinter PS 4079 volt 1992-ben. A piaci válasz kiváló volt, az eladások nőttek - és a társaság 1995 novemberében a New York-i tőzsdére lépett. Egy évvel korábban bővítette értékesítési portfólióját a MarkVision szoftverrel, amely hálózati eszközök (beleértve a nyomtatókat is) kezelésére szolgál. Ezt a lépést is óriási siker övezte.
Forrás: lexmark.com
A nyomtatók mellett a Lexmark billentyűzeteket is gyártott. Átvette az IBM-től pl. a legendás Model M billentyűzet gyártását rugós mechanizmussal.
Az első kereskedelmi multifunkciós nyomtatókat a Lexmark készítette
Ugyanakkor, amikor a Lexmark tőzsdei társaság lett, piacra dobta az első kereskedelmi multifunkciós nyomtatóját. A színes nyomtatás mellett a Lexmark Medley lehetővé tette a faxolást, a másolást és a szkennelést is (a szkennerek ritkaságnak számítottak az 1990-es évek elején). Ugyanakkor bemutatták a Lexmark első színes lézernyomtatóját (Optra C modell), és az IBM logót véglegesen felváltotta a Lexmark logója.
Forrás: lexmark.com
1997-ben a Lexmark volt az első gyártó, amely 100 dollár alatt kínált színes tintasugaras nyomtatót a fogyasztóknak. Érdekes termék volt a Lexmark 5770 Photo Jetprinter, amelyen a felhasználók digitális fényképezőgépről szerkeszthették a képeket anélkül, hogy számítógéphez kellett volna azt csatlakoztatniuk.
Az új évezred elején a vállalat külföldi beszállítóra kezdte kiszervezni termelési kapacitásait. A nyomtatógyártás Kínába, Shenzhenbe költözött (a Lexmark továbbra is Kínában gyárt nyomtatóberendezéseket), a nyomtatófejek és elektronikai alkatrészek gyártása a fülöp-szigeteki Cebu Cityben kapott helyet. Az indiai Kalkuttában a Lexmark szoftverfejlesztő központot hozott létre.
Ázsiai kapocs
A Lexmark története során több érdekes céget vásárolt, amelyek közül az elsőt - a Gestetner Lasers - már 1993-ban. Végül azonban engedett az akvizíciónak, amikor 2016-ban három befektetési társaság megvásárolta 3,6 milliárd dollárért: PAG Asia Capital, APEX Technology és Legend Capital.
A vállalat továbbra is korlátozott formában gyárt nyomtatókat. 2012-ben abbahagyta a tintasugaras nyomtatók gyártását, hogy a jövedelmezőbb képalkotó és képelemző szoftverek fejlesztésére összpontosítson.
Ennek ellenére a Lexmark ma már több mint 7 000 embert foglalkoztat, és továbbra is szinonimája a globálisan sikeres vállalatoknak.
Más cégek történetei
Kíváncsi más vezető nyomtatógyártók történetére is? Cikkeinkből többet megtudhat a Brother, a Samsung, a HP, a Canon és a Dell vállalatokról.
Hasonló cikkek
A Samsung márka története: Hogyan jött létre egy szárított hal- és tésztaárusból a világ egyik legnagyobb elektronikai termékeket gyártó cége?
2018-ban a Samsung cég a 12. helyet érte el a világ legértékesebb cégeinek listáján. A dél-koreai óriás tavaly ünnepelte fennállásnak 80. évfordulóját, és a világ legértékesebb cégeinek listáján az első 10 helyezett között csak kettőt találni, amelyek története még régebbre nyúlik vissza. Tartson velünk a történetben, hogyan vált egy szárított hal- és tésztaárus a világ egyik technológiai vezetőjévé.
Teljes cikk »Canon: A világ egyik leginnovatívabb márkájának története
Az első kamerát 1934-ben készítették, és amellett, hogy feltűnően hasonlítottak az akkoriban ismert híres Leica kamerákhoz, nem voltak nagyon érdekesek. 85 éves fennállása óta a Canon a világ leginnovatívabb vállalatok élére emelkedett. Több mint 3 000 szabadalommal rendelkezik, és joggal tekintik a képalkotó piac globális technológiai vezetőjének. Vessen egy pillantást a Canon történetére.
Teljes cikk »