Miért vásárolunk HP tonereket Samsung nyomtatókhoz?
Míg manapság a nyomtatók világa csak néhány gyártó körül forog, addig régebben viszonylag sok gyártó próbált nagyot alkotni. Az egyik ilyen a dél-koreai Samsung volt, amely manapság elsősorban telefonjairól, televízióiról, és más háztartási elektronikai termékeiről ismert. Azonban még 2016-ban is csak az ötödik legnagyobb nyomtatógyártó volt a világpiacon, különösen Ázsiában teljesített kiemelkedően. Azonban ez a pozíció nem volt elég számára, ez pedig a nyomtatók világának eddigi legnagyobb felvásárlását (akvizícióját) eredményezte.
Annak ellenére, hogy hét évvel ezelőtt a Samsung a világ ötödik legnagyobb nyomtatóértékesítője volt a világon, piaci részesedése mindössze négy százalékot tett ki. A piacvezető HP, vagyis a Hewlett-Packard vállalat - csak érdekességképpen - akkoriban 36 % -os részesedéssel rendelkezett, ami a Samsung számára teljesen elérhetetlen mércét és célt jelentett.
Ráadásul a nyomtatópiac már akkor is hanyatlóban volt az okostelefonok, számítógépek és táblagépek intenzív növekedése miatt, mely azt eredményezte, hogy sok helyen a fizikai dokumentumokat elektronikus változatokkal váltották fel. Mivel a Samsung már akkor is meghatározta a trendet az okostelefonok, a táblagépek és általánosságban a képalkotó technológia terén, a vállalat vezetősége úgy döntött, hogy inkább erre a szegmensre érdemes összpontosítania a jövőben a nyomtatórészleg rovására.
A nyomtatók világának legnagyobb akvizíciója
A Samsung divíziójának eladási tervei nagyon gyorsan nyílt titokká váltak, és a nyomtatópiac urai tárgyalásokba kezdtek a lehetséges felvásárlásról. Ezzel nemcsak több száz kutatás-fejlesztés területén dolgozó kutatóhoz és mérnökhöz jutottak volna, hanem a Samsung által birtokolt szabadalmakhoz is, és amelyeket a nyomtatóihoz használt. A szimbolikus verseny győztese a HP lett, amely 2016 szeptemberében hivatalosan is bejelentette, hogy megvásárolja a Samsung nyomtatórészlegét, méghozzá 1,05 milliárd dollárért.
A sajtóközlemény szerint a felvásárlás több mint 6 500 nyomtatószabadalmat és a Samsung összes, nyomtatókon dolgozó alkalmazottját magába foglalta volna. Ezekből csak érdekességképpen több mint 1 300 volt, ami nagy személyzeti erősítésnek számított a HP számára, mivel a nyomtatófejlesztő és -gyártó szakembereket nehéz találni.
Akvizíció azonban nem volt "ingyen" még a Samsung számára sem. Bár a cég sok pénzt szerzett az eladással a számára fontosabb részlegek fejlesztésére, ugyanakkor a befolyt összeg egy részét vissza kellett adnia a HP-nek részvényvásárlás formájában. A folyosókon akkor azt suttogták, hogy a részvények vásárlásának értéke 100 és 300 millió dollár között mozog, végül pedig sikerült kiharcolni a HP-vel a részvények vásárlását a felső határon belül.
Ha úgy gondolja, hogy a Samsung nyomtatórészlegének 1,05 milliárd dolláros ára magas, akkor tudnia kell, hogy a technológiai világ akvizícióihoz képest korántsem volt az. Amikor például az Apple 2014-ben megvásárolta az audiokiegészítők gyártására szakosodott Beats márkát, 3 milliárd dollárt fizetett érte. Mindkét összeg azonban egészen jelentéktelen ahhoz képest, hogy a Microsoft mostanában az Activision Blizzard játékkiadó megvásárlására törekszik. Ezért ugyanis bődületes 68,7 milliárd dollárt, azaz körülbelül 250 billió forintot kell fizetnie.
Több mint egy év után egy jó befejezés
Az akvizíció bejelentése után már egyértelmű volt, hogy a szabályozó hatóságok vizsgálat alá fogják vetni az üzletet annak megállapítása érdekében, hogy ne alakuljon ki monopolhelyzet. Bár a HP-nak és a Samsungnak több mint egy évbe telt, hogy meggyőzzék őket, hogy nem fenyeget ilyesmi, 2017. november 8-án minden tisztázódott. Ekkor a Hewlett-Packard hivatalosan bejelentette a Samsunggal, hogy az akvizíció sikeresen lezárult, és a dél-koreai óriáscég nyomtatói gyakorlatilag megszűnnek, és a HP kezdi használni a technológiát saját "márkajelzésű" nyomtatóiban. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Samsung nyomtatók megszűnése nem jelentette azt, hogy a támogatásuk megszűnt volna, különösen, ami a patronokat illeti. Az egyetlen különbség, ami az akvizíció után bekövetkezett, az az, hogy eltérő csomagolást kaptak. A toner maga ugyanaz maradt, azaz olyan, amilyet a Samsung gyártott. Erről azonban majd később beszélünk.
Ezek elsősorban nagy formátumú, különösen A3-as nyomtatásra tervezett ipari nyomtatók voltak. Tulajdonképpen az üzleti nyomtatók piacán, ahol általában nem szabványos formátumra van szükség, a HP korábban nem szerepelt túl jól, míg a Samsung elég erős volt ebben. Sajnos a HP elképzelése nem igazán vált valóra, mivel az üzleti nyomtatók piacán a fő versenytárs mögé - a Xerox - nem igazán tudott felzárkózni.
Mi a helyzet a tonerekkel?
A Samsung nyomtatórészlegének HP általi felvásárlása nem csak a vállalatok részvényesei vagy a technológia rajongói számára volt érdekes hír, hanem a Samsung nyomtatótulajdonosok számára is. Mint fentebb említettük, a felvásárlás lezárultával de facto eltűntek, ami sajnos nem jelentett mást, mint zavart a hozzájuk tartozó tonerek beszerzése során. Ezeket ugyanis egyik napról a másikra megszűntek a Samsung "zászlaja" alatt árulni, helyettük a HP márkanév alatt forgalmazott tonerek váltották fel őket.
Arról nem is beszélve, hogy ezek pontosan ugyanazok a tonerek voltak. Már a dobozok puszta kialakítása is, amelyekbe csomagolták őket, komoly zavart okozott a világban. Ennek eredményeképpen az átlagfelhasználók nem tudnak a Samsung nyomtatórészlegének eltűnéséről a HP javára, ezért folyamatosan a Samsung tonereket próbálnak beszerezni a saját Samsung nyomtatójukhoz, ami már nem lehetséges. Ha tehát Önnek is Samsung nyomtatója van, és a kereskedők HP tonereket ajánlanak hozzá, ne aggódjon - ezek eredeti, a Samsung által tervezett patronok a nyomtatójához. A divíziójának eladása miatt azonban ezt a terméket át kellett nevezni.
A maximális áttekinthetőség érdekében a HP igyekezett megtartani a tonercsomagok eredeti megjelenését, hogy a lehető legkönnyebben áttekinthetőek legyenek. Erre remek példa az Xpress 111L tonercsomag, amelyet az alábbi képeken láthat. Mind a csomagolás látványa, mind a csomagolás formája szinte teljesen megegyezik ennél a tonernél, de a Samsung nyomtatókkal kapcsolatos zavar miatt sajnos még ez sem volt elég a HP-nak ahhoz, hogy elkerülje a félreértéseket.
Hasonló cikkek
A Brother márka története - Japánból egészen a világ végére
Könnyedén megkérdőjelezhető az a közismert mondás, hogy a Tatra nem ismeri testvérét. Nem hinnénk, hogy a Kopřivnicé-ben található autógyárban még senki sem hallott volna a japánban készült Brother márkájú fénymásolókról és nyomtatókról. Történetük egészen 1908-ig nyúlik vissza, amikor a felkelő nap országában megalapították a Yasui Sewing Machine Co. nevű céget, a jelenlegi nemzetközi gigász egykori elődjét. Már több mint 28 éve jelen van a Brother márka a cseh piacon és éppen 60 év telt el azóta, hogy a japán cég belépett az európai kontinensre. Egy ilyen esemény biztosan megérdemli, hogy a közismert gyártóról legalább egy rövid cikk megjelenjen.
Teljes cikk »A Lexmark története: recept a sikerhez? Napi 18 óra munka
Más márkákkal összehasonlítva a Lexmark egy viszonylag fiatal vállalat - csak az 1990-es évek eleje óta van a piacon. Ennek ellenére gyorsan sikerült a világ egyik óriásává válnia a nyomtató-értékesítés terén. Hogyan sikerült mindez az amerikai Lexington-ban székhellyel rendelkező vállalatnak három évtized alatt elérnie?
Teljes cikk »