Munkahelyi fáradtság: 7 tipp, hogyan rázzuk le magunkról gyorsan a nyomottságot

Minden reggel újult erővel veti bele magát a munkába, délelőtt a munka megy mint a karikacsapás, de eljön az ebéd és utána hirtelen csökken a munkakedve. Fejét épphogy tartani tudja, győzködnie kell szemhéjait, hogy ne csukódjanak le és agya csak takarékon üzemel. Egy saját testtel vívott harc veszi kezdetét, ami egészen a munkaidő végéig tart. Vagy nem. Ha tudja hogyan kell küzdeni a fáradtság ellen. 7 tippet hoztunk önnek, amiknek köszönhetően az egész munkanap folyamán friss és produktív lehet.

A munkahelyi fáradtság egy olyan probléma, amit a munkáltatók nagy része megérez

Ugye önnek is ismerős a cikk kezdetén említett forgatókönyv? Ne féljen, nincs ezzel a problémával egyedül. A fáradtságot és kimerültséget a munkahelyen néhány tanulmány alapján akár a dolgozók 76 % is érezheti. Mindemellett egy nagyon súlyos problémáról van szó. Nem csak arról, hogy a fáradtság rossz hatással van a produktivitásra, de alapjában befolyásolja a munkahelyi biztonságot is. Irodai munkások esetében nem jelent semmilyen kockázatot, ha egy pillanatra feladják a fáradtság elleni harcot, de talán el tudja képzelni, hogy milyen szörnyű következményekkel járhat, ha például egy sofőr vagy egy olyan munkát végző személy elalszik, akinek a feladata százszázalékos koncentrációt és éberséget igényel.

Ha a test alvást kíván, az okot az ágyban kell keresni

A munkahelyi fáradtság talán leggyakoribb oka az alváshiány. A minőségi és megfelelő hosszú ideig tartó alvást csak minden második ember engedi meg magának. Amíg 1942-ben a felnőtt emberek átlagosan 8 órát aludtak éjszaka, manapság ez az átlag 6,8 óra körül van naponta. Sok szakember szerint azonban ennek az átlagnak 7-9 óra között kellene lennie.

A hosszú alvás azonban nem elég (a túl hosszú ideig tartó alvás is káros lehet). Ugyanolyan fontos az alvás minősége is. Ennél problémát okozhat például a hálóban lévő túl sok fény, a kéretlen zajok, stressz, vagy egészségügyi problémák - például az alvási apnoe, amitől jelenleg a föld lakosságának negyede szenved.

 

pravidla-zdraveho-spanku-hu-nahled2.jpg
Az egészséges alvás alapszabályai: Nem elég sokáig aludni, ugyanolyan fontos az alvás minősége is.

 

Talán azt mondja, hogy az alváshiány nem érinti önt, hogy eleget alszik, hogy a fáradtságérzetnek más oka kell legyen. Az igazság az, hogy az alváshiányt önmagán nem fogja érezni. Ezt a pennsylvaniai kutatók tanulmánya is bizonyította, akik egy önkéntesekből álló csoport tagjaitól minden nap 1-2 órát megvontak a napi nyolc óra alvásból. Aztán teljesítményüket különböző intelligencia és pszichológiai tesztek segítségével hasonlították össze. Mivel az alvás hiánya hatalmas különbségeket mutatott, míg a kísérlet résztvevői egy hétig tartó alvásmegvonás után is azt mondták, hogy jól érzik magukat és semmilyen változást nem tapasztaltak magukon.

Mit tegyünk a legyőzhetetlen munkahelyi fáradtság ellen?

Az már világos számunkra, hogy a minőségi alvás fontos. A legyőzhetetlen munkahelyi fáradtságnak azonban több kiváltó oka is lehet. Mit lehet tenni, ha úrrá lesz önön az elnehezülő szemhéjak érzése? Hogyan tudjuk újra aktivizálni magunkat és hogyan lehetünk újra termelékenyek? 7 tippet tudnk önnek azonnal ajánlani.

Mutatjuk is azokat:

1.Nincs is jobb annál, mint leheveredni egy kicsit az ebéd után

A napközbeni alvásnak nagyon frissítő és élénkítő hatásai vannak. Erről sokkal többet tudnak a japánok, akik a rendszeres délutáni alvásnak köszönhetően emberfeletti munkateljesítményre képesek. Az alvást azonban nem szabad eltúlozni, az ideális az, ha húsz vagy harminc percet szundikál. A délutáni alvás időtartamának nem szabad meghaladnia a hatvan percet. További alvásnak ellentétes, elnyomó hatása van - az alvás mélyebb szakaszaiból nehéz felébredni.

 

unava-3-nahled2.jpg
A munkahelyi alvás egyre kevésbé jelent tabut - a munkáltatók világszerte kezdik a munkahelyet ellátni speciális, pihenésre alkalmas helyiséggel.

 

A munkahelyen nem szabad aludni? Talán az ön munkahelyén nem. Egyelőre. Például a már említett Japánban azon versenyeznek, ki talál ki egyedibb “alvási bónuszt” munkavállalói számára. A felkelő nap országában ezzel küzdenek a munka során jelentkező termelékenység csökkenése ellen, ami leginkább az alváshiányból és túlterhelésből ered.

A munkáltatók elég jól képesek értékelni, hogy egy friss és kipihent munkavállaló mennyivel minőségibb munkát végez el és nagyobb hasznot hoz a cég számára. Ezért munkavállalóik számára közvetlenül a munkahelyen stratégiai fekvőhelyeket hoznak létre, a munkavállalókat anyagi bónusszal motiválják azért, hogy nem túlóráznak, és az alvás figyelésére különböző alkalmazásokat találnak ki, hogy a dolgozóknak ki tudják fizetni az elegendő alvásért járó jutalmat.

2. Engedje be a friss levegőt, vagy menjen ki érte

A rendszeres szellőztetés nem csak azért fontos, hogy az irodában az elhasznált levegő frissre cserélődjön, de a hőmérséklet hirtelen megváltoztatására is alkalmas - melegről hidegre - aminek élénkítő hatása van. Friss, koncentrált és éber egy 20 fok körüli munkakörnyezetben maradhat. Nagyobb probléma esetén hasznos a friss levegőn töltött időt egy kis mozgással is összekapcsolni és közben kiszellőztetni a fejét.

3. Kerülje a nehéz ételeket, egyen kevesebbet és gyakrabban

Egy nagy adag nehezen emészthető étel elfogyasztása után a vér az agyból a gyomorba és környékére vándorol és így a szellemi munkáról egy, másfél órára meg is feledkezhet. Egy kis adag könnyebb étel nem csak a jó kondíció megőrzésében segíthet, de nem hagyja azt sem, hogy ebéd utáni hanyatlásba essen.

4.Dolgozzon természetes nappali fény mellett, vagy használjon LED világítást

A produktív munka szempontjából nagyon fontos a nappali fény. Ha az ön irodája egy barlangra hasonlít, nem meglepő, hogy fáradtnak érzi magát. A fény fogyásával a test felkészül az alvásra és a munkahelyen nem kívánt nyomott hangulatba kerül. Ha nincs lehetősége, hogy irodájába beengedje a napfényt, vagy épp borongós az idő odakint, szerelje fel a munkahelyet minőségi, kék fényt tartalmazó LED fényforrásokkal, amik bizonyos mértékig képesek helyettesíteni a természetes fényt.

5. Mozogjon!

A további munkavégzéshez szükséges energiát a mozgás biztosítja. Ha nem engedheti meg magának a friss levegőn való mozgást, közvetlenül az irodában is átmozgathatja magát. A munkahelyi fáradtság elleni erős fegyver lehet még a nap fizikai aktivitással való indítása is. Elég egy reggeli fél órás futás, uszoda látogatás, kutyasétáltatás, vagy otthon hagyhatja az autót és biciklizhet helyette. Ne készüljön azonban rekordokat dönteni, az aktivitási szintnek alacsony intenzitásúnak kell lennie - a munka előtti sportnek felébresztenie kell önt, nem kiütnie.

6. Frissítse fel magát hideg vízzel

Talán ez nem jutott eszébe, de egy ilyen természetes dolog is, ami a napi folyadékbevitel segíthet önnek a munkahelyi fáradtság legyőzésében. Igyon rendszeresen, a sima víz a legideálisabb. A hidratált szervezet biztosítja az agynak a szükséges forrásokat ahhoz, hogy koncentrálni tudjon a munkára. A víz, főleg a hideg, képes kompromisszumok nélkül véget vetni a hanyatlásnak, még külső alkalmazás esetében is. Az ideális a hideg zuhany, utána úgy érzi majd magát, mintha újjászületett volna. Ha nincs lehetősége, hogy a munkahelyén zuhanyozzon, meglepően frissítő lehet az arc hideg vízzel való leöblítése is.

7. Amikor a legrosszabb, nyúljon gyors energiaforrás után

Kevesen tudják elképzelni a munkanapot rendszeres koffein adag nélkül. A fáradtság hullámokon való átlendülés egy nagy adag kávénak köszönhetően nem a legokosabb megoldás. Ha túlzásba viszi a koffeinfogyasztást, ellenkező hatást érhet el, mint amit várt - elnyomja az energiát és lassítja a reakciókat.

Tudta, hogy a kávéban lévő koffein csak a fogyasztástól számított fél óra elteltével kezdi el kifejteni hatását? Tehát az utolsó fázisban mielőtt rádőlne a billentyűzetre, nehezen tud segíteni. Jobb megoldás lehet gyors energia után nyúlni, cukor formájában, ami ideális esetben gyümölcscukor. Ha legközelebb elnyomja önt a fáradtság, kergesse el frissen préselt gyümölcslével vagy egyen egy falat érett banánt (minél érettebb, annál több cukrot tartalmaz). A szükséges energiát egy darab minőségi csokoládé is biztosítani tudja önnek. Egy energiaital helyett inkább igyon egy csésze zöld teát, nagyszerű alternatíva az elme felfrissítésére még a maté ital is, amit kellemesen meg tud ízesíteni egy adag mézzel.

Ingyenes szállításregisztrált vásárlóinknak
Szállítás következő munkanaponValóban gyorsak vagyunk.
Élettartam garancia az utántöltőkreBízunk a saját termékeinkben
Garancia a nyomtatósérülés ellenHa valami baj történik, az rajtunk áll