A színek pszichológiája: hogyan hatnak a színek, és mire kell figyelni nyomtatáskor?

Értelem vagy érzelem alapján hoz döntéseket? Bár valószínűleg az első lehetőséget választotta, számos pszichológiai tanulmány a második lehetőségre mutat. Az emberek érzelmi lények, és a jelenlegi hangulatukat például a látott színek megváltoztatják. Hogyan kell ezt a tudást a promóciós anyagok esetében a megfelelő módon használni?

Először is, egy kis elmélet: minden árnyalat, amelyet az emberi szem érzékel - akár 10 millió szín - az úgynevezett színspektrum része, amelyet 380-750 nm hullámhosszak határoznak meg (minden szín meghatározott hullámhosszú fény).

Az ezen a spektrumon kívül eső színek az emberek számára láthatatlanok, de például a rovarok és a madarak láthatják az ultraibolya színeket a szemükben fellelhető speciális fénykibocsátó sejteknek köszönhetően.

spectrum.png

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

Színspektrum: az ibolya színű vég 380 nm hullámhossznak felel meg, a rövidebb hullámhosszú színeket ultraibolya fénynek nevezik; a piros vége 750 nm hosszúságnak felel meg, a nagyobb hullámhosszú árnyalatokat infravörösnek nevezik.

Hogyan hatnak ránk a színek

A színpszichológia a különböző árnyalatoknak az érzékelésünkre és érzelmi állapotunkra gyakorolt ​​hatásával foglalkozik. E terület ismereteit széles körben használják például a homlokzatok és belső terek tervezésében, sporteseményeken vagy reklámkampányokban.

Az ok egyszerű - ha színeket kapcsolunk a termékekhez az egyfajta érzelmi kapcsolatot teremt az ügyfél és a termék között. A kutatások szerint egyes árnyalatok arra is késztethetik az embereket, hogy spontán vásároljanak, például egy önkiszolgáló pénztárnál.

A színekkel kapcsolatos érzelem mind biológiai alapokon nyugszik, mind kulturális eredetű. Így a különböző civilizációk számára az egyforma színek is különböző jelentéssel bírnak. Míg az európaiak számára a fehér a tisztaság színe, a japánok a halál megszemélyesítőjeként tekintenek rá. Az egyének személyes tapasztalatai és preferenciái szintén erősen befolyásolják azt.

Az emberek többsége például a kéket és a zöldet részesítik előnyben, ami valószínűleg evolúciósan adott. Ezek a színek fontosak voltak a túléléshez a múltban (kék = víz, zöld = növényi táplálék vagy menedék). Ételek és italok esetében azonban az élénk kék ellenállást válthat ki - a kékes szín esetleges penészgombát jelezhet.

Az egyes színek a következőképpen oszthatók fel:

  • Meleg színek - aktiváló jelleg; placebo hatásuk is van, például az élénkvörös és narancssárga pirulák élénkítő hatással bírnak anélkül, hogy bármiféle hatóanyagot tartalmaznának. Vörös, sárga, világoszöld és a narancs különböző árnyalatait soroljuk ide.
  • Hideg színek - nyugtatóak, a placebo effektus nyugtató hatásként nyilvánul meg; a hideg színek közé soroljuk a kék és lila és sötétzöld árnyalatokat.
  • Semleges színek - kiegészítő árnyalatok, amelyek meleg és hideg színek keverésével jönnek létre. Ide soroljuk többek között a szürke, fehér, bézs és krém árnyalatokat.

A színválasztás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalati kommunikációban és a termékérzékelést is befolyásolja, például a névjegykártyák és szórólapok nyomtatásakor külön figyelmet érdemelnek.
Példa erre a McDonald’s, amely 5,5%-kal növelte az eladásokat 2018 és 2019 között a vörösről a zöld színre való áttérés miatt. Marketingszakértők szerint a zöld "egészséges" színként való érzékelése ebben nagy szerepet játszott, így a vásárlók hajlandóbbak több pénzt költeni a gyorséttermekben.

A színek jelentősége a marketingben

Tehát hogyan kapcsolódnak bizonyos színek a különböző érzelmekhez? Milyen árnyalatokat használjon, ha azt szeretné, hogy szolgáltatásait vagy termékeit az ügyfelek megbízhatónak tartsák?

Piros:

  • érzelmek: szenvedély, erő, izgalom, harag, gyorsaság.

Sárga:

  • érzelmek: boldogság,
  • jellemzők: alacsonyabb minőségű, olcsó termék.

Zöld:

  • érzelmek: egészség, irigység,
  • jellemzők: drágább termék, ökológiai termék.

Kék:

  • érzelmek: férfiasság, hozzáértés,
  • jellemzők: kiváló minőségű, megbízható termék.

Rózsaszín:

  • érzelmek: kifinomultság, nőiesség, őszinteség.
istock-516144636.jpeg

Lila:

  • érzelmek: tekintély, erő.

Narancssárga:

  • érzelmek: melegség, izgalom.

Fekete:

  • érzelmek: szomorúság, félelem, halál,
  • jellemző: luxus termék.

Fehér:

  • érzelmek: boldogság, tisztaság.

Színek nyomtatáskor

Promóciós anyagok nyomtatásakor ne feledje, hogy nem minden, a képernyőn látható színt fog a nyomtatója kinyomtatni. Az elektronikus eszközök az úgynevezett RGB módot használják, és fehér, zöld, piros és kék komponálásával egyedi árnyalatokat hoznak létre.

A nyomtatók azonban a CMYK elven működnek, ahol az egyes színek a fekete, sárga, bíbor és ciánkék színek "kivonásával" jönnek létre (további információkért lásd az RGB és CMYK színek összehasonlításáról szóló cikket). Ez többek között azt jelenti, hogy a hagyományos nyomtatók a világossárga, rózsaszín és zöld árnyalatokat sötétebb változatokra cserélik.

Ez azonban jelentős változást okozhat a kínált szolgáltatások megítélésében - míg a világos zöld élénkítő, addig a sötétzöld nyugtató hatású. A probléma megoldásához használjon speciális hexakróm tonereket, amelyek összesen hat színt tartalmaznak (a standard négy helyett).

Legyen az elsők között!
Legújabb információk az újdonságainkról és akciónkról az Ön e-mail címére

Ingyenes szállítás

29 999Ft feletti megrendelés esetén

Szállítás 48 órán belül

Tényleg gyorsak vagyunk

Nálunk van ideje

Az árut 30 napon belül visszaküldheti

Megjutalmazzuk Önt

Minden vásárlás után hűségpontot kap