A színek pszichológiája: hogyan hatnak a színek, és mire kell figyelni nyomtatáskor?

11. 10. 2021

Értelem vagy érzelem alapján hoz döntéseket? Bár valószínűleg az első lehetőséget választotta, számos pszichológiai tanulmány a második lehetőségre mutat. Az emberek érzelmi lények, és a jelenlegi hangulatukat például a látott színek megváltoztatják. Hogyan kell ezt a tudást a promóciós anyagok esetében a megfelelő módon használni?

Tartalomjegyzék:

  • Hogyan hatnak ránk a színek
  • A színek jelentősége a marketingben
  • Színek nyomtatáskor
  • Először is, egy kis elmélet: minden árnyalat, amelyet az emberi szem érzékel - akár 10 millió szín - az úgynevezett színspektrum része, amelyet 380-750 nm hullámhosszak határoznak meg (minden szín meghatározott hullámhosszú fény).

    Az ezen a spektrumon kívül eső színek az emberek számára láthatatlanok, de például a rovarok és a madarak láthatják az ultraibolya színeket a szemükben fellelhető speciális fénykibocsátó sejteknek köszönhetően.

    spectrum.png

    Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

    Színspektrum: az ibolya színű vég 380 nm hullámhossznak felel meg, a rövidebb hullámhosszú színeket ultraibolya fénynek nevezik; a piros vége 750 nm hosszúságnak felel meg, a nagyobb hullámhosszú árnyalatokat infravörösnek nevezik.

    Hogyan hatnak ránk a színek

    A színpszichológia a különböző árnyalatoknak az érzékelésünkre és érzelmi állapotunkra gyakorolt ​​hatásával foglalkozik. E terület ismereteit széles körben használják például a homlokzatok és belső terek tervezésében, sporteseményeken vagy reklámkampányokban.

    Az ok egyszerű - ha színeket kapcsolunk a termékekhez az egyfajta érzelmi kapcsolatot teremt az ügyfél és a termék között. A kutatások szerint egyes árnyalatok arra is késztethetik az embereket, hogy spontán vásároljanak, például egy önkiszolgáló pénztárnál.

    A színekkel kapcsolatos érzelem mind biológiai alapokon nyugszik, mind kulturális eredetű. Így a különböző civilizációk számára az egyforma színek is különböző jelentéssel bírnak. Míg az európaiak számára a fehér a tisztaság színe, a japánok a halál megszemélyesítőjeként tekintenek rá. Az egyének személyes tapasztalatai és preferenciái szintén erősen befolyásolják azt.

    Az emberek többsége például a kéket és a zöldet részesítik előnyben, ami valószínűleg evolúciósan adott. Ezek a színek fontosak voltak a túléléshez a múltban (kék = víz, zöld = növényi táplálék vagy menedék). Ételek és italok esetében azonban az élénk kék ellenállást válthat ki - a kékes szín esetleges penészgombát jelezhet.

    Az egyes színek a következőképpen oszthatók fel:

    • Meleg színek - aktiváló jelleg; placebo hatásuk is van, például az élénkvörös és narancssárga pirulák élénkítő hatással bírnak anélkül, hogy bármiféle hatóanyagot tartalmaznának. Vörös, sárga, világoszöld és a narancs különböző árnyalatait soroljuk ide.
    • Hideg színek - nyugtatóak, a placebo effektus nyugtató hatásként nyilvánul meg; a hideg színek közé soroljuk a kék és lila és sötétzöld árnyalatokat.
    • Semleges színek - kiegészítő árnyalatok, amelyek meleg és hideg színek keverésével jönnek létre. Ide soroljuk többek között a szürke, fehér, bézs és krém árnyalatokat.

    A színválasztás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalati kommunikációban és a termékérzékelést is befolyásolja, például a névjegykártyák és szórólapok nyomtatásakor külön figyelmet érdemelnek.
    Példa erre a McDonald’s, amely 5,5 %-kal növelte az eladásokat 2018 és 2019 között a vörösről a zöld színre való áttérés miatt. Marketingszakértők szerint a zöld "egészséges" színként való érzékelése ebben nagy szerepet játszott, így a vásárlók hajlandóbbak több pénzt költeni a gyorséttermekben.

    A színek jelentősége a marketingben

    Tehát hogyan kapcsolódnak bizonyos színek a különböző érzelmekhez? Milyen árnyalatokat használjon, ha azt szeretné, hogy szolgáltatásait vagy termékeit az ügyfelek megbízhatónak tartsák?

    Piros:

    • érzelmek: szenvedély, erő, izgalom, harag, gyorsaság.

    Sárga:

    • érzelmek: boldogság,
    • jellemzők: alacsonyabb minőségű, olcsó termék.

    Zöld:

    • érzelmek: egészség, irigység,
    • jellemzők: drágább termék, ökológiai termék.

    Kék:

    • érzelmek: férfiasság, hozzáértés,
    • jellemzők: kiváló minőségű, megbízható termék.

    Rózsaszín:

    • érzelmek: kifinomultság, nőiesség, őszinteség.
    istock-516144636.jpeg

    Lila:

    • érzelmek: tekintély, erő.

    Narancssárga:

    • érzelmek: melegség, izgalom.

    Fekete:

    • érzelmek: szomorúság, félelem, halál,
    • jellemző: luxus termék.

    Fehér:

    • érzelmek: boldogság, tisztaság.

    Színek nyomtatáskor

    Promóciós anyagok nyomtatásakor ne feledje, hogy nem minden, a képernyőn látható színt fog a nyomtatója kinyomtatni. Az elektronikus eszközök az úgynevezett RGB módot használják, és fehér, zöld, piros és kék komponálásával egyedi árnyalatokat hoznak létre.

    A nyomtatók azonban a CMYK elven működnek, ahol az egyes színek a fekete, sárga, bíbor és ciánkék színek "kivonásával" jönnek létre (további információkért lásd az RGB és CMYK színek összehasonlításáról szóló cikket). Ez többek között azt jelenti, hogy a hagyományos nyomtatók a világossárga, rózsaszín és zöld árnyalatokat sötétebb változatokra cserélik.

    Ez azonban jelentős változást okozhat a kínált szolgáltatások megítélésében - míg a világos zöld élénkítő, addig a sötétzöld nyugtató hatású. A probléma megoldásához használjon speciális hexakróm tonereket, amelyek összesen hat színt tartalmaznak (a standard négy helyett).

    Hasonló cikkek

    3 perces olvasmány

    RGB vs. CMYK: Hogyan lehet a legjobb nyomtatási eredményt elérni?

    Képzelje el, hogy egy fontos előadásanyagot nyomtat. Látszólag nincs benne nehézség- csak a nyomtatás gombot kell megnyomni. Ekkor észreveszi, hogy a nyomtatott anyag színei nem egyeznek az eredeti dokumentum színeivel. A forrásfájlhoz képest a nyomtatott dokumentumon nem olyan élénkek a színek, és például az eredeti élénkzöldet sötétebb árnyalat váltotta fel. Milyen szerepet játszanak ebben az RGB és CMYK színmodellek, és mindenekelőtt - hogyan érhetjük el, hogy a kinyomtatott szín és a képernyőn megjelenített szín megegyező legyen?

    Teljes cikk »