A színek pszichológiája: hogyan hatnak a színek, és mire kell figyelni nyomtatáskor?

11. 10. 2021

11. Október 2021, 10:00 | Értelem vagy érzelem alapján hoz döntéseket? Bár valószínűleg az első lehetőséget választotta, számos pszichológiai tanulmány a második lehetőségre mutat. Az emberek érzelmi lények, és a jelenlegi hangulatukat például a látott színek megváltoztatják. Hogyan kell ezt a tudást a promóciós anyagok esetében a megfelelő módon használni?

Először is, egy kis elmélet: minden árnyalat, amelyet az emberi szem érzékel - akár 10 millió szín - az úgynevezett színspektrum része, amelyet 380-750 nm hullámhosszak határoznak meg (minden szín meghatározott hullámhosszú fény).

Az ezen a spektrumon kívül eső színek az emberek számára láthatatlanok, de például a rovarok és a madarak láthatják az ultraibolya színeket a szemükben fellelhető speciális fénykibocsátó sejteknek köszönhetően.

spectrum.png

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537

Színspektrum: az ibolya színű vég 380 nm hullámhossznak felel meg, a rövidebb hullámhosszú színeket ultraibolya fénynek nevezik; a piros vége 750 nm hosszúságnak felel meg, a nagyobb hullámhosszú árnyalatokat infravörösnek nevezik.

Hogyan hatnak ránk a színek

A színpszichológia a különböző árnyalatoknak az érzékelésünkre és érzelmi állapotunkra gyakorolt ​​hatásával foglalkozik. E terület ismereteit széles körben használják például a homlokzatok és belső terek tervezésében, sporteseményeken vagy reklámkampányokban.

Az ok egyszerű - ha színeket kapcsolunk a termékekhez az egyfajta érzelmi kapcsolatot teremt az ügyfél és a termék között. A kutatások szerint egyes árnyalatok arra is késztethetik az embereket, hogy spontán vásároljanak, például egy önkiszolgáló pénztárnál.

A színekkel kapcsolatos érzelem mind biológiai alapokon nyugszik, mind kulturális eredetű. Így a különböző civilizációk számára az egyforma színek is különböző jelentéssel bírnak. Míg az európaiak számára a fehér a tisztaság színe, a japánok a halál megszemélyesítőjeként tekintenek rá. Az egyének személyes tapasztalatai és preferenciái szintén erősen befolyásolják azt.

Az emberek többsége például a kéket és a zöldet részesítik előnyben, ami valószínűleg evolúciósan adott. Ezek a színek fontosak voltak a túléléshez a múltban (kék = víz, zöld = növényi táplálék vagy menedék). Ételek és italok esetében azonban az élénk kék ellenállást válthat ki - a kékes szín esetleges penészgombát jelezhet.

Az egyes színek a következőképpen oszthatók fel:

  • Meleg színek - aktiváló jelleg; placebo hatásuk is van, például az élénkvörös és narancssárga pirulák élénkítő hatással bírnak anélkül, hogy bármiféle hatóanyagot tartalmaznának. Vörös, sárga, világoszöld és a narancs különböző árnyalatait soroljuk ide.
  • Hideg színek - nyugtatóak, a placebo effektus nyugtató hatásként nyilvánul meg; a hideg színek közé soroljuk a kék és lila és sötétzöld árnyalatokat.
  • Semleges színek - kiegészítő árnyalatok, amelyek meleg és hideg színek keverésével jönnek létre. Ide soroljuk többek között a szürke, fehér, bézs és krém árnyalatokat.

A színválasztás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalati kommunikációban és a termékérzékelést is befolyásolja, például a névjegykártyák és szórólapok nyomtatásakor külön figyelmet érdemelnek.
Példa erre a McDonald’s, amely 5,5 %-kal növelte az eladásokat 2018 és 2019 között a vörösről a zöld színre való áttérés miatt. Marketingszakértők szerint a zöld "egészséges" színként való érzékelése ebben nagy szerepet játszott, így a vásárlók hajlandóbbak több pénzt költeni a gyorséttermekben.

A színek jelentősége a marketingben

Tehát hogyan kapcsolódnak bizonyos színek a különböző érzelmekhez? Milyen árnyalatokat használjon, ha azt szeretné, hogy szolgáltatásait vagy termékeit az ügyfelek megbízhatónak tartsák?

Piros:

  • érzelmek: szenvedély, erő, izgalom, harag, gyorsaság.

Sárga:

  • érzelmek: boldogság,
  • jellemzők: alacsonyabb minőségű, olcsó termék.

Zöld:

  • érzelmek: egészség, irigység,
  • jellemzők: drágább termék, ökológiai termék.

Kék:

  • érzelmek: férfiasság, hozzáértés,
  • jellemzők: kiváló minőségű, megbízható termék.

Rózsaszín:

  • érzelmek: kifinomultság, nőiesség, őszinteség.
istock-516144636.jpeg

Lila:

  • érzelmek: tekintély, erő.

Narancssárga:

  • érzelmek: melegség, izgalom.

Fekete:

  • érzelmek: szomorúság, félelem, halál,
  • jellemző: luxus termék.

Fehér:

  • érzelmek: boldogság, tisztaság.

Színek nyomtatáskor

Promóciós anyagok nyomtatásakor ne feledje, hogy nem minden, a képernyőn látható színt fog a nyomtatója kinyomtatni. Az elektronikus eszközök az úgynevezett RGB módot használják, és fehér, zöld, piros és kék komponálásával egyedi árnyalatokat hoznak létre.

A nyomtatók azonban a CMYK elven működnek, ahol az egyes színek a fekete, sárga, bíbor és ciánkék színek "kivonásával" jönnek létre (további információkért lásd az RGB és CMYK színek összehasonlításáról szóló cikket). Ez többek között azt jelenti, hogy a hagyományos nyomtatók a világossárga, rózsaszín és zöld árnyalatokat sötétebb változatokra cserélik.

Ez azonban jelentős változást okozhat a kínált szolgáltatások megítélésében - míg a világos zöld élénkítő, addig a sötétzöld nyugtató hatású. A probléma megoldásához használjon speciális hexakróm tonereket, amelyek összesen hat színt tartalmaznak (a standard négy helyett).

Legyen az elsők között!
Legújabb információk az újdonságainkról és akciónkról az Ön e-mail címére

Hasonló cikkek

RGB vs. CMYK: Hogyan lehet a legjobb nyomtatási eredményt elérni?

Képzelje el, hogy egy fontos előadásanyagot nyomtat. Látszólag nincs benne nehézség- csak a nyomtatás gombot kell megnyomni. Ekkor...

8. 3. 2021  Teljes cikk »

Kiszállítás már 1490Ft-tól

átvevőhelyre

Szállítás 48 órán belül

Tényleg gyorsak vagyunk

Nálunk van ideje

Az árut 30 napon belül visszaküldheti

Megjutalmazzuk Önt

Minden vásárlás után hűségpontot kap