A színek pszichológiája: hogyan hatnak a színek, és mire kell figyelni nyomtatáskor?
Értelem vagy érzelem alapján hoz döntéseket? Bár valószínűleg az első lehetőséget választotta, számos pszichológiai tanulmány a második lehetőségre mutat. Az emberek érzelmi lények, és a jelenlegi hangulatukat például a látott színek megváltoztatják. Hogyan kell ezt a tudást a promóciós anyagok esetében a megfelelő módon használni?

Először is, egy kis elmélet: minden árnyalat, amelyet az emberi szem érzékel - akár 10 millió szín - az úgynevezett színspektrum része, amelyet 380-750 nm hullámhosszak határoznak meg (minden szín meghatározott hullámhosszú fény).
Az ezen a spektrumon kívül eső színek az emberek számára láthatatlanok, de például a rovarok és a madarak láthatják az ultraibolya színeket a szemükben fellelhető speciális fénykibocsátó sejteknek köszönhetően.

Autor: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1130537
Színspektrum: az ibolya színű vég 380 nm hullámhossznak felel meg, a rövidebb hullámhosszú színeket ultraibolya fénynek nevezik; a piros vége 750 nm hosszúságnak felel meg, a nagyobb hullámhosszú árnyalatokat infravörösnek nevezik.
Hogyan hatnak ránk a színek
A színpszichológia a különböző árnyalatoknak az érzékelésünkre és érzelmi állapotunkra gyakorolt hatásával foglalkozik. E terület ismereteit széles körben használják például a homlokzatok és belső terek tervezésében, sporteseményeken vagy reklámkampányokban.
Az ok egyszerű - ha színeket kapcsolunk a termékekhez az egyfajta érzelmi kapcsolatot teremt az ügyfél és a termék között. A kutatások szerint egyes árnyalatok arra is késztethetik az embereket, hogy spontán vásároljanak, például egy önkiszolgáló pénztárnál.
A színekkel kapcsolatos érzelem mind biológiai alapokon nyugszik, mind kulturális eredetű. Így a különböző civilizációk számára az egyforma színek is különböző jelentéssel bírnak. Míg az európaiak számára a fehér a tisztaság színe, a japánok a halál megszemélyesítőjeként tekintenek rá. Az egyének személyes tapasztalatai és preferenciái szintén erősen befolyásolják azt.
Az emberek többsége például a kéket és a zöldet részesítik előnyben, ami valószínűleg evolúciósan adott. Ezek a színek fontosak voltak a túléléshez a múltban (kék = víz, zöld = növényi táplálék vagy menedék). Ételek és italok esetében azonban az élénk kék ellenállást válthat ki - a kékes szín esetleges penészgombát jelezhet.
Az egyes színek a következőképpen oszthatók fel:
- Meleg színek - aktiváló jelleg; placebo hatásuk is van, például az élénkvörös és narancssárga pirulák élénkítő hatással bírnak anélkül, hogy bármiféle hatóanyagot tartalmaznának. Vörös, sárga, világoszöld és a narancs különböző árnyalatait soroljuk ide.
- Hideg színek - nyugtatóak, a placebo effektus nyugtató hatásként nyilvánul meg; a hideg színek közé soroljuk a kék és lila és sötétzöld árnyalatokat.
- Semleges színek - kiegészítő árnyalatok, amelyek meleg és hideg színek keverésével jönnek létre. Ide soroljuk többek között a szürke, fehér, bézs és krém árnyalatokat.
A színválasztás kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalati kommunikációban és a termékérzékelést is befolyásolja, például a névjegykártyák és szórólapok nyomtatásakor külön figyelmet érdemelnek.
Példa erre a McDonald’s, amely 5,5 %-kal növelte az eladásokat 2018 és 2019 között a vörösről a zöld színre való áttérés miatt. Marketingszakértők szerint a zöld "egészséges" színként való érzékelése ebben nagy szerepet játszott, így a vásárlók hajlandóbbak több pénzt költeni a gyorséttermekben.
A színek jelentősége a marketingben
Tehát hogyan kapcsolódnak bizonyos színek a különböző érzelmekhez? Milyen árnyalatokat használjon, ha azt szeretné, hogy szolgáltatásait vagy termékeit az ügyfelek megbízhatónak tartsák?
Piros:
- érzelmek: szenvedély, erő, izgalom, harag, gyorsaság.
Sárga:
- érzelmek: boldogság,
- jellemzők: alacsonyabb minőségű, olcsó termék.
Zöld:
- érzelmek: egészség, irigység,
- jellemzők: drágább termék, ökológiai termék.
Kék:
- érzelmek: férfiasság, hozzáértés,
- jellemzők: kiváló minőségű, megbízható termék.
Rózsaszín:
- érzelmek: kifinomultság, nőiesség, őszinteség.

Lila:
- érzelmek: tekintély, erő.
Narancssárga:
- érzelmek: melegség, izgalom.
Fekete:
- érzelmek: szomorúság, félelem, halál,
- jellemző: luxus termék.
Fehér:
- érzelmek: boldogság, tisztaság.
Színek nyomtatáskor
Promóciós anyagok nyomtatásakor ne feledje, hogy nem minden, a képernyőn látható színt fog a nyomtatója kinyomtatni. Az elektronikus eszközök az úgynevezett RGB módot használják, és fehér, zöld, piros és kék komponálásával egyedi árnyalatokat hoznak létre.
A nyomtatók azonban a CMYK elven működnek, ahol az egyes színek a fekete, sárga, bíbor és ciánkék színek "kivonásával" jönnek létre (további információkért lásd az RGB és CMYK színek összehasonlításáról szóló cikket). Ez többek között azt jelenti, hogy a hagyományos nyomtatók a világossárga, rózsaszín és zöld árnyalatokat sötétebb változatokra cserélik.
Ez azonban jelentős változást okozhat a kínált szolgáltatások megítélésében - míg a világos zöld élénkítő, addig a sötétzöld nyugtató hatású. A probléma megoldásához használjon speciális hexakróm tonereket, amelyek összesen hat színt tartalmaznak (a standard négy helyett).
Hasonló cikkek

Mit jelent a DPI felbontás és hogyan válasszon ez alapján megfelelő nyomtatót?
A nyomtató kiválasztásakor a vásárlók túlnyomó többsége, akár otthoni, akár az irodai nyomtatóról van szó, az ár, a típus vagy a funkció alapján dönt. Azonban kevesen foglalkoznak olyan dolgokkal, mint a DPI, ami fontos tényező egy nyomtató esetében. Viszonylag egyszerű módon tájékoztat arról, hogy a nyomtató milyen minőségű nyomtatást képes elvégezni, és ennek eredményeként milyen tevékenységre alkalmas. Fogalma sincs, hogy mi az a DPI? Az alábbi cikkben ismertetjük Önnel.
Teljes cikk »
RGB vs. CMYK: Hogyan lehet a legjobb nyomtatási eredményt elérni?
Képzelje el, hogy egy fontos előadásanyagot nyomtat. Látszólag nincs benne nehézség- csak a nyomtatás gombot kell megnyomni. Ekkor észreveszi, hogy a nyomtatott anyag színei nem egyeznek az eredeti dokumentum színeivel. A forrásfájlhoz képest a nyomtatott dokumentumon nem olyan élénkek a színek, és például az eredeti élénkzöldet sötétebb árnyalat váltotta fel. Milyen szerepet játszanak ebben az RGB és CMYK színmodellek, és mindenekelőtt - hogyan érhetjük el, hogy a kinyomtatott szín és a képernyőn megjelenített szín megegyező legyen?
Teljes cikk »